tisdag 29 maj 2012

Unga och nätet!

Vad gör eleverna på nätet och hur kan vi ta tillvara de kunskaper de kontinuerligt förvärvar?

Gjorde en inventering i klassen vad beträffar elevernas nätvanor (12 åringar) med följande frågor:

Hur ofta använder du internet per dag?

Svar: 3 elever 0-1 tim.  10 elever 1-2 tim. 8 elever 2-5 tim. 1 elev över 5 tim.

Vem bestämmer hur länge du får sitta framför datorn? Du eller dina föräldrar?

Svar: Jag bestämmer 9 elever. Förädrarna bestämmer 13 elever.

Vad gör du när du är ute på internet?

Svar: 18 elever spelar spel. 18 elever chattar. 20 elever tittar på filmklipp. 13 elever letar information till skolarbeten. 12 elever har facebook. 3 elever  har en egen hemsida. 4 elever laddar ner musik eller film.

Har du facebook?

Svar: 13 av 22 har facebook.

Professor Dahlbom skriver att "självklarast av allt" är att dra nytta av de it-kunskaper eleverna har. Med tanke på hur mycket av sin tid dessa 12-åringar är uppkopplade på nätet och därmed använder sig av digital teknik skaffar dom sig givetvis mycket kunskap som vi inom skolan då får som en gratis resurs. Det gäller bara att införliva den på bästa sätt. Jag har, under mitt en så länge relativt korta digitala äventyr, verkligen upplevt elevresursen på riktigt.  Att ett antal elever arbetar med egna hemsidor fick ju en avgörande betydelse i mitt projekt där just eleverna bygger klassens egen hemsida. Elevernas kunskaper har även haft en avgörande betydelse när vi arbetat med t ex Photostory, Moviemaker och Powerpoint.

1 kommentar:

  1. Hej Per!

    Såg ditt meddelande i min blogg nu. Kul! En första version av filmen där ni medverkan är klar, kan jag få din e-post så kan även du se den?

    SvaraRadera