tisdag 20 september 2011

Försök till reflektion över IKT.........

Som jag tidigare tydligt markerat är jag fortfarande en udda fågel i den digitala världen. Jag ser hur som helst en klassblogg framför mig som kanske en ersättning för veckobrev och som en roligare och förhoppningsvis tydligare och mer "levande" kommunikation med elever och föräldrar. Innehållet i bloggen, förutom text, skulle då vara t e x bild, film, schema samt länkar till b l a skolans hemsida. (Detta behärskar jag absolut inte i nuläget. Men snart hoppas jag.) Såg för övrigt ett par kollegers "bloggar" idag som mer liknade hemsidor. Överskådligt och snyggt! Åter till den blogg jag inledde med. Man skulle kunna tänka sig att grupper om tre elever (det optimala antalet för en gruppstorlek enligt uppgift) skulle kunna ansvara för för klassbloggen veckovis där information ges om vad som har hänt, händer och vad som är planerat att hända. Man skulle kunna ha "en ruta"där man alltid finner vad som gäller för kommande vecka. Jag ser den här bloggen som en ren informationssida där lärare och elever tillsammans lägger ut information. För övrigt är jag fullt medveten om att jag måste lära mig det mest elementära inom området t e x det som gäller bilder, filmer samt redigering av dessa. Jag ser elevernas inblandning som absolut central.  Just nu i min eminenta klass: Eleverna skriver på tavlan vilka läxor som gäller för veckan, eleverna förklarar vad innehållet i veckobreven innebär, eleverna förklarar t e x matte för resten av klassen framme vid "tavlan", eleverna ger förslag på alternativa arbetssätt inom olika områden etc. Under processen med klassbloggen som eleverna tillsammans med mig arbetar med är jag tämligen säker på att jag kommer att lära mig mycket av eleverna, eleverna av varandra och eleverna förhoppningvis en del av mig. Slog mig just! Att förstå sig på bloggar och hemsidor och utvecklas inom det området rimmar ju mycket väl med LGR 11:s entreprenöriella intentioner. Eller hur kära lyssnare!?

Lade till en en bild och ett filmklipp för tränings skull!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att läsa din blogg. Jag tycker att den är riktigt snygg och blev djupt imponerad av att du lyckats "bädda in" YOUTUBE-klipp, det var inte alls speciellt lätt märkte jag... Även roligt att läsa din presentation som är personlig men inte för privat. Exakt som det bör vara enligt instruktionsboken (i detta fall Liza Greczaniks bok "Bloggen möter undervisningen" Hörs sen! Carina

    SvaraRadera
  2. En av våra klasslärare tar foto på whiteboarden under dagen med sin mobil/iPhone. Hon skriver direkt på mobilen lite kort om vad bilden handlar om och lägger direkt upp på klassbloggen. När eleverna kommer hem så kollar de tillsammans med sina föräldrar över hur dagen varit, vilka/vilken lektion som bilden handlade om. Kanonkul! Och klassen, som är en årskurs etta, har på kort tid blivit så duktiga på att lägga märke till vad fröken skriver på tavlan... Så nu, Pelle, ta fram din mobil och fota vad du skriver på tavlan... ;-)

    SvaraRadera
  3. Kan förresten tipsa om att vit text på svart botten blir svårläst i längden.... Även om det är mycket läckert! Men undersökningar visar.....

    SvaraRadera