söndag 13 november 2011

Photostory/Moviemaker

Ärade bloggbesökare!

I fredags hade vi "filmförevisning" av vårt diktprojekt som vi gjort i Photostory. Riktigt roligt! I veckan som kommer ska vi utvärdera arbetet för att utröna vad vi kan göra ännu bättre nästa gång. (Kvaliteten på det headset man använder verkar ha betydelse för vilken ljudkvalitet man får!? ) Vi ska även gå igenom arbetet kopplat till den LPP (svenska/bild) som jag knåpat ihop. Det var ganska tidskrävande eftersom vi använde en och samma dator hela tiden. Vi körde på raster och under vanliga lektioner (grupprum). Jag arbetade efter principen ELE dvs elev lär elev vilket var en avgörande faktor. Återigen, vilken resurs eleverna är!

Själv har jag tillfälligt övergivit Photostory för Moviemaker. Det var en riktigt tuff match som jag vann till slut, på poäng. Nästa gång siktar jag på knock! Har gjort "Min förebild" där. Nästa steg blir att göra film i programmet. Håller just nu på att ragga pengar till videokameror på skolan. Det blir förmodligen Vodo eller Vado som Ann tipsade om.

Ser fram emot förebilderna!

4 kommentarer:

  1. Liselott skriver:
    Intressant att du gjort din förebild i Moviemaker, jag har arbetat i Photo story och det programmet har ju sina bsvårigheter i att få flyt i berättarrösten, åtminstone hade jag det.
    Är också nyfiken på Allas förebilder.
    Vi ses.

    SvaraRadera
  2. Riktigt nyfiken på vem du har valt som din förebild. Har en känsla av att musik kommer att vara inblandat- på ett eller annat sätt. Syns i morgon! Carina

    SvaraRadera
  3. Men varför videokameror? Det går lika bra med digitalkameran eller mobilen, tycker jag. In med snuttarna i Movie Maker... behövs ingen videokamera för det!

    SvaraRadera
  4. Hej! Hoppas allt är bra efter förra veckans filmsession, bra eller hur! Du kan titta in på Anns blogg i kommentarsfältet till hennes senaste inlägg så kan du vara med i vår lilla diskussion om upplägget nästa vecka. Vi ses där!

    SvaraRadera